Verificatie duurzame footprint transitie bebording Utrechts Landschap

Verificatie duurzame footprint transitie bebording Utrechts Landschap

Het Utrechts Landschap start met het project ‘Duurzame Nieuwe Bebording’, waarbij alle terreinbebording in haar natuurgebieden wordt vervangen. Deze borden spelen een belangrijke rol in informatievoorziening, herkenbaarheid, gedrag sturing en beleving van bezoekers.

Binnen dit project staat duurzaamheid centraal: het gaat niet alleen om het materiaalgebruik, maar ook om de wijze van productie, plaatsing, levensduur en afvoer van de oude bebording. Vanuit de visie van Meervoudige Waardecreatie is het essentieel om breder te kijken dan alleen de ecologische aspecten: ook sociale, culturele, educatieve en economische waarden zijn van belang.

Doel van de opdracht

Onderzoek en breng in kaart wat de footprint is van het project ‘Duurzame Nieuwe Bebording’, zowel in kwantitatieve als kwalitatieve zin, en formuleer aanbevelingen voor het minimaliseren van negatieve impact en het versterken van positieve waardecreatie. Maak hierin de verbinding met de principes van Meervoudige Waardecreatie.

Onderzoeksopdracht

  1. Analyseer de huidige situatie:
  • Welke soorten bebording worden momenteel gebruikt?
  • Wat is de herkomst van materialen, de productiewijze, transport, plaatsing en verwachte levensduur?
  • Wat gebeurt er met de oude bebording?
  1. Onderzoek het nieuwe ontwerptraject:
  • Welke duurzame keuzes worden gemaakt in het ontwerp en de materiaalkeuze?
  • Welke partijen zijn betrokken in de keten (van ontwerp tot plaatsing)?
  • Hoe wordt rekening gehouden met circulariteit, lokale productie, sociale werkgelegenheid, etc.?
  1. Bepaal de ecologische voetafdruk:
  • Breng de CO₂-impact, materiaalgebruik en andere relevante indicatoren in beeld (bijvoorbeeld met behulp van een LCA-achtige benadering of bestaande waardevolle rekenmodellen).
  1. Verken meervoudige waarden:
  • Sociaal*: Worden lokale bewoners betrokken? Is er werkgelegenheid gecreëerd?
  • Educatieve waarde*: Draagt de bebording bij aan bewustwording over natuur en duurzaamheid?
  • Cultureel;*: Sluit het ontwerp aan bij de identiteit van het gebied?
  • Economisch*: Wat zijn de (meer)kosten en baten op de lange termijn?

*voorbeelden, niet uitputtend

  1. Maak een afgewogen waardeanalyse:
  • Waar ontstaan spanningen of dilemma’s tussen verschillende waarden?
  • Waar is synergie mogelijk?
  1. Ontwikkel aanbevelingen:
  • Wat kan Utrechts Landschap doen om de negatieve impact verder te verlagen?
  • Hoe kunnen de positieve effecten (bijvoorbeeld bewustwording, inclusiviteit, educatie) versterkt worden?
  • Hoe kan het project als voorbeeld dienen voor andere duurzame gebiedsprojecten?

Op te leveren producten

  • Een kennisdelingsproduct waarmee bevindingen en analyses overzichtelijk worden gepresenteerd.
  • Een visuele infographic of poster waarin de meervoudige waardecreatie van het project wordt weergegeven.
  • Een beknopte presentatie (10 minuten) waarin de belangrijkste inzichten en aanbevelingen gedeeld worden met vertegenwoordigers van Utrechts Landschap.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Een project van:

Foto van Mark Hofman

Mark Hofman

Mark Hofman verbindt ondernemingen, overheid en onderwijs en zoekt altijd samenwerking om tot versnelling te komen. Met ervaring in infrastructuur, openbare ruimte en politiek/openbaar bestuur vormt hij succesvolle coalities. Hij zet met name in op duurzame transities, innovatie en burgerparticipatie. Zijn concepten inspireren en brengen ideeën tot leven met tastbare resultaten.

Opdrachtgever:

Utrechts Landschap – De Verschilmakerij – Werkzaak Rivierenland

Startdatum:

02/09/2025

Einddatum:

19/12/2025

Domein:

Circulaire Economie & Innovatie

Gerelateerde berichten:

Bouw mee aan de HBO hub!

Samenkomen, samen leren en samenwerken
aan een krachtige regio!