Bedrijventerrein De Wildeman, gelegen in de gemeente Zaltbommel, vormt de context voor het project Werklandschappen van de Toekomst. In samenwerking met lokale ondernemers en onderwijsinstellingen wordt binnen dit project onderzocht hoe bedrijventerreinen
toekomstbestendiger kunnen worden ingericht, waarbij duurzaamheid, innovatie en maatschappelijke waardecreatie centraal staan.
Onderdeel hiervan is de structurele en duurzame koppeling van het onderwijs aan de bedrijventerreinen, met als doel om
talentontwikkeling, innovatie en regionale economische versterking te bevorderen (Werklandschappen van de Toekomst, 2024).
De aanleiding voor dit project ligt in de maatschappelijke opgaven die zowel regionaal als nationaal zijn vastgesteld, waaronder de noodzaak tot verduurzaming, het bevorderen van circulaire economie en het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt
(Vereniging Hogescholen, 2021). Het nationale groeifonds financiert initiatieven die bijdragen aan deze doelen. Bedrijventerrein De Wildeman heeft zichzelf ambitieuze doelen gesteld op het gebied van energieneutraliteit, klimaatadaptatie en versterking van de biodiversiteit (De Wildeman Zaltbommel, 2024). Tegelijkertijd onderkent men dat de betrokkenheid van onderwijsinstellingen essentieel is om duurzame innovatie structureel te borgen.
De centrale probleemstelling binnen dit project luidt: hoe kan het basis- tot en met het wo-onderwijs structureel en duurzaam worden betrokken bij de ontwikkeling van het werklandschap op Bedrijventerrein De Wildeman, met aandacht voor meervoudige
waardecreatie? Vanuit deze probleemstelling is de centrale onderzoeksvraag geformuleerd: Op welke wijze kan een duurzaam, structureel en toepasbaar framework ontwikkeld worden dat bedrijven en onderwijsinstellingen effectief met elkaar verbindt binnen
werklandschappen, gericht op meervoudige waardecreatie?
De doelstelling van het project is het ontwerpen van een generiek framework en een daarbij behorend implementatieplan, dat binnen een periode van drie jaar realiseerbaar is. Dit framework moet niet alleen toepasbaar zijn binnen De Wildeman, maar ook overdraagbaar
zijn naar andere bedrijventerreinen met vergelijkbare ambities (Werklandschappen van de Toekomst, 2024). Daarnaast dient het framework ruimte te bieden voor maatwerk, afhankelijk van de specifieke context en de behoeften van de betrokken stakeholders.
De maatschappelijke relevantie van dit project is aanzienlijk. In een tijd waarin verduurzaming, circulaire economie en regionale talentontwikkeling prioriteit hebben binnen zowel nationaal als Europees beleid (Vereniging Hogescholen, 2021), draagt dit
project bij aan de versterking van het ecosysteem waarin onderwijs, bedrijfsleven en overheid samenkomen. Door onderwijs en werklandschappen te verbinden vanuit het principe van meervoudige waardecreatie wordt niet alleen economische, maar ook ecologische en sociale waarde gerealiseerd (HAN University of Applied Sciences, 2024).
Tot slot wordt in dit project bewust een afbakening gehanteerd: de nadruk ligt op het ontwerp van het framework en het formuleren van implementatierichtlijnen. De daadwerkelijke uitrol en opschaling vallen buiten de scope van deze opdracht, maar worden
wel in aanbevelingen opgenomen.
De toekomstige inrichting van werklandschappen vraagt om een integrale en duurzame verbinding tussen onderwijsinstellingen en bedrijven. Binnen dit project nemen wij als projectgroep de verantwoordelijkheid om een generiek toepasbaar framework te ontwerpen
dat deze verbinding faciliteert. De centrale onderzoeksvraag luidt:
“Hoe kunnen wij een generiek toepasbaar en implementeerbaar framework ontwikkelen dat bedrijven en onderwijsinstellingen duurzaam met elkaar verbindt binnen werklandschappen, gericht op meervoudige waardecreatie?”
Deze formulering benadrukt dat het eindproduct van dit project niet slechts een theoretische analyse is, maar een concreet, overdraagbaar en praktisch inzetbaar framework. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de doelstellingen zoals geformuleerd binnen het project Werklandschappen van de Toekomst op Bedrijventerrein De Wildeman (De Wildeman Zaltbommel, 2024). Daarnaast sluit dit aan bij de landelijke ambitie om via duurzame samenwerking maatschappelijke opgaven te versnellen, zoals verwoord in de nationale en regionale beleidsdocumenten (Vereniging Hogescholen, 2021; HAN University of Applied Sciences, 2024).
Om richting te geven aan het ontwerptraject zijn de volgende deelvragen geformuleerd:
1) Welke best practices en bestaande modellen kunnen als inspiratie dienen voor het ontwikkelen van het framework?
2) Welke behoeften en randvoorwaarden stellen ondernemers en onderwijsinstellingen voor duurzame samenwerking?
3) Welke functionele en organisatorische elementen zijn essentieel binnen het framework om samenwerking structureel te borgen?
4) Welke voorwaarden zijn bepalend voor een succesvolle implementatie van het framework op bedrijventerreinen zoals De Wildeman?
De doelstelling van dit project is tweeledig. Enerzijds richten wij ons op het ontwikkelen van een theoretisch onderbouwd en praktijkgericht framework dat de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en bedrijven duurzaam bevordert. Anderzijds wordt een concreet
implementatieplan opgesteld waarin wordt beschreven hoe het framework binnen een termijn van drie jaar kan worden gerealiseerd en geborgd. Hiermee dragen wij bij aan de versterking van regionale werklandschappen en leveren wij een bijdrage aan het versnellen
van de transitie naar circulaire en inclusieve economieën (Vereniging Hogescholen, 2021).
Het framework zal generiek toepasbaar zijn, maar tegelijkertijd modulair worden vormgegeven, zodat het kan worden afgestemd op de specifieke context en behoeften van verschillende bedrijventerreinen. Op deze wijze wordt niet alleen economische, maar ook ecologische en sociale waarde gerealiseerd, in lijn met het concept van meervoudige waardecreatie (HAN University of Applied Sciences, 2024)